דף הבית » צריך לבחור: מטפל סיעודי ביתי או מעבר לחיים בבית אבות?

צריך לבחור: מטפל סיעודי ביתי או מעבר לחיים בבית אבות?

אדם החולה באלצהיימר מגלה במהרה כי יכולת התפקוד העצמאי שלו יורדת פלאים, ככל שהמחלה מתמקדת – ובהתחשב בכךצריך לבחור: מטפל סיעודי ביתי או מעבר לחיים בבית אבות? שזוהי מחלה כרונית חשוכת מרפא, היא בוודאי תתקדם. בשלב מסוים מגיע הרגע בו אותו אדם, עם או בלי בני המשפחה שלו, בוחן את מסגרת המגורים הטובה ביותר עבורו.
התלבטות מרכזית היא בין טיפול סיעודי לבית לבין חיים בבית אבות, בדגש כמובן על בתי אבות הכוללים מחלקות מתאימות לסיעודיים או לתשושי נפש. אבל האם יש תשובה חד משמעית לשאלה? כדי לסייע לכם להחליט, סקרנו עבורכם את היתרונות והחסרונות המרכזיים של כל אחת מהאופציות.

אין כמו הבית: על מטפל סיעודי או מטפלת סיעודית בבית

רבים מבני גיל הזהב הסובלים מאלצהיימר, כמו גם מחלות אחרות הפוגעות ביכולת התפקוד העצמאי שלהם, מעדיפים לא לשנות מסגרת מגורים. כאשר הם אכן זקוקים לסיוע של מטפל סיעודי, הם יעדיפו שיהיה זה מטפל (ישראלי או עובד זר) שיגיע לביתם, ולרוב למעשה ישהה במחיצתם בכל רגע נתון. הסיבה העיקרית לכך היא שאנשים רבים המגיעים לגיל הזהב חוששים משינויים, ולכן יעדיפו לוותר על האלטרנטיבה של מעבר לבית אבות שנראה בעינם כמו מקום בלתי מוכר – ולכן אולי קר ומנוכר.

מטפל סיעודי בבית יכול להעניק את הסיוע הנדרש בביצוע פעולות היום-יום השונות, לרבות האכלה, רחצה, הלבשה וכן הלאה. למרות שחולי אלצהיימר שומרים פעמים רבות על התפקוד הפיזי שלהם, היכולת הקוגניטיבית נפגעת רבות עד לרמה בה הם אינם יכולים לבצע פעולות "פשוטות" מהסוג הזה.

עם זאת צריך לזכור שמטפל או מטפלת סיעודיים, מקצועיים ככל שיהיו, הם לא רופאים וגם לא אחיות. במילים אחרות: בדרך כלל הימצאות המטפל אינה מונעת את הצורך של האדם המבוגר לקבל טיפולים שונים בקהילה או במסגרות אחרות, בהתאם למצבו. יכול להיות שהמטפל יוכל ללוות את האדם המבוגר בחלק מהסידורים, אבל לא תמיד זה פשוט או אפשרי (חשבו למשל על אדם מבוגר שאינו נייד ברכב).

מהם היתרונות במעבר אל בית אבות?

אפשרות אחרת לקשישים הסובלים ממחלות דוגמת אלצהיימר היא לעבור לבית אבות. כאמור, לא כל בית אבות הפועל בישראל מסוגל להעניק להם את המענה שהם בוודאי זקוקים לו. בתי אבות סיעודיים או כאלו המיועדים לתשושי נפש, באופן מלא או חלקי, הם הפתרון היחידי האפשרי במקרים אלו.

הסיבה לכך היא שבתי אבות מהסוג הזה מחזיקים בכוח אדם המאפשר להם להצמיד מטפלים אישיים לדיירים, כפי שאכן מתבקש בחלק גדול מהמקרים. שימו לב שמצבת כוח האדם בבית האבות הנתון היא שתקבע עד כמה הטיפול והליווי שמקבל האדם המבוגר הם צמודים, כאשר במקרים רבים לא מדובר כאן במטפל פר אדם אלא במטפל האחראי על כמה וכמה דיירים. יש מבוגרים שעובדה זו עלולה להיות עבורם חיסרון.

מהן אפשרויות המימון עבור כל בחירה?

השאלה הכלכלית מלווה אף היא אנשים המגיעים לגיל הזהב, ויש לה מקום גם בכל הנוגע לדילמה שבין טיפול סיעודי בבית לבין מעבר לבית אבות. השאלה הראשונה והעיקרית שצריכה להישאל היא האם לאותו אדם יש אפיקים באמצעותם הוא יכול לממן חלק מהשירות, למשל סיוע מהמדינה או מהביטוחים השונים. אלו נקבעים בעיקר על פי רמת התפקוד שלו, כאשר הכלל המנחה הוא שחולה סיעודי מורכב צפוי לקבל זכויות רבות יותר מאשר חולים סיעודיים אשר מצבם (עדיין) פשוט באופן יחסי. בהתאם לזכויות, עשויה להינתן תשובה לשאלה מהי האופציה הזולה ביותר עבור האדם המבוגר.

בסופו של דבר, אי אפשר לקבוע מראש מהי האופציה העדיפה מבין השתיים בהן עוסק המאמר הנוכחי. יש חולי אלצהיימר עבורם אפשרות הטיפול הביתי תתאים כמו כפפה ליד, ולעומתם אחרים שיעדיפו דווקא את מכלול השירותים הניתנים בבתי אבות. ניתן ובחלק מהמקרים אף מומלץ לערב בקבלת ההחלטה גורמים מקצועיים שונים, למשל כאלו המספקים ייעוץ והכוונה לקשיש ולבני משפחתו ללא תשלום.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715460

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר