דף הבית » תסמינים המעידים על פגיעה קוגניטיבית

תסמינים המעידים על פגיעה קוגניטיבית

פגיעה קוגניטיבית קלה גורמת לשינויי תפקוד חמורים דיים כדי להבחין בהם על ידי האנשים החווים אותם או על ידי אנשים אחרים העדים להם בקרב חולי אלצהיימר אהובים, אך השינויים אינם חמורים דיים עד כדי הפרעה לחיי היומיום או התפקוד העצמאי.

הבנת התסמינים הקוגניטיביים

מומחים מסווגים פגיעה קוגניטיבית קלה על בסיס מיומנויות החשיבה המושפעות:

מחלת אלצהיימר משפיעה בעיקר על הזיכרון – אדם עשוי להתחיל לשכוח מידע חשוב שבעבר זכר בקלות, כגון פגישות, שיחות או אירועים אחרונים.

מחלת אלצהיימר משפיעה על מיומנויות חשיבה, מלבד זיכרון – מיומנויות חשיבה העלולות להיות מושפעות כוללות את היכולת לקבל החלטות, לשפוט את הזמן או רצף הצעדים הדרושים להשלמת משימה מורכבת, או בעיות בתפיסה חזותית.

אובדן זיכרון: לא תמיד מדובר באלצהיימר

התסמינים המעידים על תחילת דמנציה בדרך כלל מתוחכמים ואינם מורגשים במשך מספר שנים. למעשה, סימנים מוקדמים מזוהים בדרך כלל בדיעבד, ולעתים קרובות על ידי אדם אחר. רוב האנשים חושבים על אובדן זיכרון כעל התסמין העיקרי בדמנציה, אך זוהי טעות נפוצה.

בעוד שרוב המחלות הדמנטיות משפעות על הזיכרון, צורות מסוימות של דמנציה אינן כרוכות בבעיות ראשונות של זיכרון. תחומים אחרים העשויים להיות מושפעים כוללים שפה, מיומנויות תפיסתיות, חשיבה ואישיות. הדבר נכון במיוחד בקרב אנשים שאצלם התסמינים מתחילים לפני גיל 65.

פגיעה קוגניטיבית קלה

פגיעה קוגניטיבית קלה היא מצב שבו אדם סובל מבעיות קלות עם קוגניציה, יכולות נפשיות כגון זיכרון או חשיבה. במצב זה, קשיים אלו חמורים יותר מכפי שניתן היה לצפות מאדם בריא. יחד עם זאת, התסמינים אינם חמורים דיים עד כדי הפרעה משמעותית לחיי היומיום, ולכן אינם מוגדרים כדמנציה.

ההערכה היא שבין חמישה לעשרים אחוזים מהאנשים מעל גיל. 65 סובלים מפגיעה קוגניטיבית קלה. זהו אינו סוג של דמנציה, אך אדם עם מצב זה נמצא בסבירות מוגברת להמשיך לפתח דמנציה.

אנשים רבים המאובחנים עם המצב, יכולים לשנות את אורח חייהם לטובה, וניתן לנקוט בצעדים רבים על מנת לסייע בהפחתת הסיכויים להתקדמות דמנציה.

פגיעה קוגניטיבית קלה: קבוצת תסמינים ולא מחלה פרטנית

לאדם במצב זה יש בעיות קלות עם אחת או יותר מהפעולות הבאות:

זיכרון – לדוגמא, שכחת אירועים אחרונים או חזרה על אותה שאלה.

חשיבה, תכנון או פתרון בעיות – למשל, מאבק עם יכולת חשיבה.

תשומת לב – למשל, הסחת דעת בקלות.

תפיסת עומק חזותית – למשל, מאבק לפרש אובייקט בשלושה מימדים, שפיטת מרחקים או ניווט במדרגות.

ההבחנה בתסמינים קוגניטיביים

תסמינים אלו נראים אצל אדם עם אלצהיימר או סביבתו הקרובה. אנשים עם פגיעה קוגניטיבית קלה חווים שינויים קלים או זקוקים למעט סיוע בהתמודדות עם בעיות ומשימות יומיומיות תובעניות יותר, למשל תשלום חשבונות, ניהול תרופות ונהיגה.

יחד עם זאת, פגיעה קוגניטיבית קלה אינה גורמת לבעיות משמעותיות בחיי היומיום. אם קיימת השפעה משמעותית על הפעילות היומיומית, הסימנים עשויים להצביע על דמנציה.

מתי מדובר בסימנים אופייניים לזקנה ומתי מדובר באלצהיימר?

רוב האנשים הבריאים חווים ירידה הדרגתית ביכולות הנפשיות כחלק מההזדקנות. בקרב אנשים עם פגיעה קוגניטיבית קלה, לעומת זאת, הירידה ביכולות המנטליות גדולה יותר מבעיות זיכרון רגילות, ולכן חשוב להבין את ההבדל בין אלצהיימר לדמנציה.

לדוגמא, נורמלי שאדם מבוגר צריך לעצור על מנת לזכור כיוונים, או שהוא שוכח מילים מדי פעם, אך אין זה נורמאלי ללכת לאיבוד במקומות מוכרים או לשכוח שמות של בני משפחה קרובים.

ייעוץ רפואי ובדיקות להערכת יכולות נפשיות, מציגות ממצאים באמצעות ציון מבחן תפקוד או באמצעות ירידה בציוני הבדיקה לטווח הארוך. הממצאים מעידים על ירידה ביכולות נפשיות, מחלה בסיסית הגורמת לתסמינים הקוגניטיביים, או תסמינים אופייניים לגיל השלישי.

לקריאה באותו הנושא: מחקר קובע כי שינה קצרה משפרת את הזיכרון

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715460

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר