דף הבית » שינויים באורח החיים מסייעים להפחתת הסיכון לדמנציה

שינויים באורח החיים מסייעים להפחתת הסיכון לדמנציה

שינויים באורח החיים באלצהיימרחוקרים סבורים שירידה בגורמי הסיכון לאלצהיימר מפחיתה את שיעור המחלה. הם מדווחים שעד מחצית ממקרי האלצהיימר בעולם, ניתנים למניעה באמצעות שינויים באורח החיים וטיפול במצבים רפואיים כרוניים כגון סוכרת.

ירידה מתונה בשבעה גורמי סיכון לדמנציה, כולל עישון, השמנת יתר, אורח חיים בלתי פעיל, ולחץ דם גבוה באמצע החיים, עשוי להיות בעל השפעה עצומה.

גם ירידה של 25% בשבעת גורמי הסיכון, הכוללים דיכאון, סוכרת, וחינוך לקוי, עשויה למנוע שלושה מיליון מקרי מחלות אלצהיימר ברחבי העולם.

מניעת גורמי הסיכון היא המפתח למניעת אלצהיימר

מספר מקרי האלצהיימר ברחבי העולם צפוי לעמוד על 106 מיליון מקרים עד שנת 2050. ללא טיפול יעיל לריפוי מחלה חסרת רחמים זו, מניעה היא המפתח. ממצאי המחקר הוצגו בכנס הבינלאומי של אגודת האלצהיימר ופורסמו במהדורה המקוונת של כתב העת Lancet Neurology.

לימודים לאחר גיל שבעים מאתגרים את המוח, אך גם אם אין אפשרות לצאת ללימודים, ניתן לאתגר את המוח עם תשבצים ופעילויות נפשיות אחרות העשויות לסייע במניעת אלצהיימר.

מגבלות המחקר

המגבלה העיקרית של המחקר הייתה ההנחה המרכזית לפיה שבעת גורמי הסיכון בניתוח הגורמים לאלצהיימר, לא הוכחו. בנוסף, לא ידוע האם הסרת גורם סיכון תוביל להפחתת מקרי דמנציה. הסברה הרווחת היא שתכניות המסייעות לשינוי אורח החיים יקרות מדי. אך למרות שלא ניתן להצביע על מחיר מדויק, ניתן לבצע שינויים שאינם כרוכים בעלויות גבוהות, ולבצע אותם עכשיו, על מנת לסכל את המגיפה המתקרבת.

קמפיינים נגד עישון עם מודעות אגרסיביות המושכות ילדים, משפיעים באופן משמעותי על משמעת הצעירים בכל הנוגע להימנעות מעישון.

מוטב להיות בטוחים מאשר להצטער

הנהלת המרכז לחקר מחלת אלצהיימר במרפאת מאיו ברוצ'סטר, מינכן, מדווחת שבהנחה שכל גורם סיכון הוא סיבתי, ולא ניתן לדעת בוודאות, אלא באמצעות הקשרים, מהם גורמי הסיכון החד משמעיים לאלצהיימר, נקודות המחקר נלקחות ברצינות.

התייחסות רצינית לגורמי הסיכון משפיעה על המחלה, וגם אם לא ניתן למנוע את הסיכונים בחמישים אחוזים, לא ניתן אף להישאר פסיביים להשלכות המחקר.

טיפים להפחתת הסיכון לדמנציה

מחקר חדש שפורסם בכתב העת של איגוד האלצהיימר הגיע למסקנה לפיה ניתן להפחית את הסיכון לירידה קוגניטיבית ודמנציה באמצעות שינויים חיוביים באורח החיים. כתוצאה ממחקר זה, האגודה לאלצהיימר פרסמה עשר שיטות המדגישות טיפים המסייעים להפחתת הסיכון למחלה.

פעילות גופנית לשיפור בריאות הלב וכלי הדם – פעילות גופנית קרדיווסקולרית, כגון ריצה או שחייה, מגבירה את קצב הלב וזרימת הדם למוח. הפעילות הגופנית מאפשרת אף מניעת השמנת יתר, לחץ דם גבוה וסוכרת.

חינוך פורמאלי בכל שלב בחיים – לימודים יכולים לסייע בהפחתת הסיכון לדמנציה.

גמילה מעישון – מחקרים הראו שהפסקת עישון מפחיתה את הסיכון לדמנציה. לעולם אין זה מאוחר מדי להפסיק!

אכילת תזונה מאוזנת ובריאהאכילת ירקות בעלי עלים ירוקים ותזונה פרטנית כגון דיאטת MIND, הוכחה כמסייעת להפחתת הסיכון לדמנציה.

שינה איכותית – אנשים עם הפרעות שינה או אנשים שאינם ישנים מספיק, נמצאים בסיכון מוגבר לפתח אלצהיימר ודמנציה.

טיפול בדיכאון – אנשים עם היסטוריה של דיכאון וחרדה נמצאים בסיכון מוגבר לדמנציה. יש להתייעץ עם אנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש ולקחת תרופות במידת הצורך.

הקפדה על פעילות חברתית – יש להקפיד על מעורבות חברתית יומיומית וביצוע פעילויות חברתיות אהובות.

אתגרים מוחיים – נושאים יתרונות לטווח הארוך והקצר, באמצעות משחקי פאזל, ציור או משחקי קלפים.

תכנית הרגלי חיים בריאים – בהתחשב בראיות המדעיות הגוברות לפיהן שינויים חיוביים באורח החיים עשויים להשפיע באופן חיובי על בריאות המוח, אגודת האלצהיימר השיקה תכנית חדשה לחינוך ובריאות, הנקראת "הרגלים בריאים". התכנית מחנכת אנשים לגבי בחירות אורח חיים בריא, המשפיעות על הבריאות לטווח הקצר והארוך.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715460

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר