דף הבית » מה ההבדל בין אלצהיימר לדמנציה?

מה ההבדל בין אלצהיימר לדמנציה?

ההבדל בין אלצהיימר לדמנציהדמנציה ואלצהיימר אינן מחלות זהות. דמנציה היא מונח כולל המשמש לתיאור תסמינים המשפיעים על זיכרון, ביצועי פעולות יומיומיות ויכולות תקשורת. מחלת האלצהיימר היא הסוג הנפוץ ביותר של דמנציה. אלצהיימר מחמיר עם הזמן ומשפיע על הזיכרון, השפה והמחשבה.

בעוד שאנשים צעירים יכולים לפתח דמנציה או מחלת אלצהיימר, הסיכון גובר עם הגיל, ועדיין אינו נחשב כחלק נורמאלי מההזדקנות. למרות שתסמיני שני המצבים עשויים לחפוף, קיימים הבדלים חשובים ביניהם, מבחינת התמודדות וטיפול.

דמנציה – תסמונת ולא מחלה

תסמונת היא קבוצת תסמינים ולא אבחנה סופית. דמנציה היא קבוצת תסמינים המשפיעים על מטלות מנטליות קוגניטיביות כגון זיכרון והסקת מסקנות. אנשים עשויים לסבול מיותר מסוג דמנציה אחד, בתופעה הנקראת דמנציה מעורבת.

במצב זה החולים חווים מספר מצבים העשויים לתרום לדמנציה, והאבחנה ניתנת לקביעה רק עם נתיחה. ככל שדמנציה מתקדמת, היא משפיעה באופן עצום על התפקוד העצמאי, וגורמת לנכות עיקרית בקרב מבוגרים, כולל עומס רגשי ופיננסי על המשפחות והמטפלים.

תסמיני דמנציה

התסמינים המוקדמים של דמנציה אינם ברורים, ועשויים להיות קלים. הם מתחילים עם התקפים פשוטים של שכחה, כשאנשים עם המחלה מתקשים לעקוב אחר זמנים ונוטים לאבד את דרכם בסביבה מוכרת.

ככל שדמנציה מתקדמת, השכחה והבלבול גדלים, והחולים מתקשים לזכור שמות ופרצופים. הטיפול האישי הופך לבעיה, וסימנים ברורים של דמנציה כוללים תשאולים חוזרים, היגיינה לקויה וחוסר יכולת לקבל החלטות.

בשלב מתקדם של דמנציה, החולים נאבקים עוד יותר עם היכולת לשמור על תחושת הזמן, ולזכור אנשים ומקומות מוכרים. ההתנהגות ממשיכה להשתנות ועשויה להחמיר לדיכאון ותוקפנות.

מחלת אלצהיימר – מחלה מוחית מתקדמת המתבטאת בירידת זיכרון ותפקוד

הגורם המדויק אינו ידוע ולא קיים ריפוי זמין. למרות שגם אנשים צעירים עשויים לחלות באלצהיימר, התסמינים מתחילים בדרך כלל לאחר גיל שישים.

מוות כתוצאה מהמחלה עשוי להתרחש כעבור שלוש שים מהאבחון, או שהחולים יכולים לחיות עד גיל שמונים. אנשים צעירים חיים יותר שנים עם המחלה.

השפעות מחלת אלצהיימר על המוח

הנזק המוחי מתחיל לפני הופעת התסמינים. מצבורים חריגים של חלבון יוצרים פלאק וסבך במוח החולים. הקשרים בין התאים אובדים והם מתחילים למות. במקרים מתקדמים, המוח מצטמק באופן משמעותי.

לא ניתן לקבוע אבחון ברמת דיוק מוחלט לאלצהיימר כשהחולה בחיים. האבחנה ניתנת לאישור רק כשהמוח נבדק תחת מיקרוסקופ במהלך נתיחה שלאחר המוות. יחד עם זאת, מומחים מסוגלים למצוא את האבחנה הנכונה בתשעים אחוזים מהמקרים.

תסמיני דמנציה לעומת תסמיני אלצהיימר

תסמיני שתי המחלות עשויים לחפוף, אך קיימים מספר הבדלים ביניהם. שני המצבים גורמים לירידה ביכולת לחשוב; פגיעה בזיכרון; ובעיות תקשורת.

תסמיני אלצהיימר כוללים:

  • קשיי זיכרון של אירועים או שיחות אחרונים.
  • אדישות.
  • דיכאון.
  • שיפוט לקוי.
  • אי התמצאות.
  • בלבול.
  • שינויים התנהגותיים.
  • קשיי דיבור, בליעה או הליכה בשלבים מתקדמים של המחלה.

סוגי דמנציה מסוימים חולקים חלק מתסמינים אלו, אך המחלה אינה כוללת תסמינים אחרים שיכולים לקבוע אבחנה מבדלת. בדמנציה עם גופיפי לוואי (LBD), למשל, תסמינים רבים זהים לתסמיני אלצהיימר מאוחר, אך התסמינים הראשונים כוללים הזיות ראייה, קשיי איזון והפרעות שינה.

אנשים עם דמנציה על רקע פרקינסון או מחלת הנטינגטון, נמצאים בסיכוי גבוה יותר לחוות תנועות שאינן רצוניות בשלבים מוקדמים של המחלה.

טיפול בדמנציה לעומת טיפול באלצהיימר

הטיפול בדמנציה תלוי בגורם המדויק ובסוג הדמנציה, אך טיפולים רבים לדמנציה ואלצהיימר חופפים.

טיפול באלצהיימר

לא קיימת תרופה זמינה לאלצהיימר, אך קיימות אפשרויות המסייעות להתמודדות עם תסמיני המחלה. אלו כוללות:

תרופות לטיפול בשינויים התנהגותיים – כגון תרופות אנטי פסיכוטיות.

תרופות לאובדן זיכרון – כולל דונפזיל, אקסלון וממנטין.

תרופות חלופיות – שמטרתן להגביר את תפקוד המוח או הבריאות הכללית, כגון שמן קוקוס או שמן דגים, ותרופות לטיפול בבעיות שינה ודיכאון.

טיפול בדמנציה

במקרים מסוימים, הטיפול במחלה הגורמת לדמנציה עשוי לסייע. מצבים המגיבים באופן הטוב ביותר לטיפול על רקע דמנציה כוללים גידולים; הפרעות מטבוליות; והיפוגליקמיה. ברוב המקרים, דמנציה אינה הפיכה, אך צורות רבות שלה ניתנות לטיפול. התרופה הנכונה יכולה לסייע בהתמודדות עם התסמינים, והטיפול תלוי בגורם.

לדוגמא, רופאים נוטים לטפל בדמנציה הנגרמת כתוצאה ממחלת פרקינסון ודמנציה עם גופיפי לוואי עם תרופות המשמשות לטיפול באלצהיימר. טיפול בדמנציה וסקולרית מתמקד במניעת נזק נוסף לכלי הדם של המוח ומניעת שבץ.

אנשים עם דמנציה משפרים את מצבם גם עם שירותי תמיכה ביתיים וטיפולים אחרים כגון בית דיור מוגן או סיעוד, הנחוצים ככל שהמחלה מתקדמת.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715460

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר