דף הבית » מחלקת תשושי נפש: טיפול חם ומקצועי

מחלקת תשושי נפש: טיפול חם ומקצועי

מחלקת תשושי נפשלא כל מוסד סיעודי ולא כל בית חולים סיעודי ערוך להעניק את הטיפול הנאות והמתאים עבור קשישים המוגדרים כתשושי נפש וסובלים מאלצהיימר.

כדי להעניק לקשישים בגילאי שבעים, שמונים ויותר, את הטיפול הנחוץ, יש צורך במחלקה ייעודית, הידועה כמחלקת תשושי נפש. חשוב לדעת מהי בדיוק מחלקה זו, מה חשיבותה ומדוע היא המקום המתאים להעניק טיפול.

הבנת ההגדרה המדויקת לתשושי נפש

המינוח עשוי לרמז על תשישות כשלהי שהיא תוצאה של עומס ואשר די במנוחה על מנת להחזיר את האדם לכשירות. למעשה, ברוב המוחלט של המקרים, תשישות נפשית איננה מצב בר חלוף. זהו מצב שהולך ומחריף ואשר באמצעות טיפול נאות ניתן לעכב את החמרתו אך לא לבטלו לחלוטין.

תשוש נפש יהיה כל אדם, לרוב קשיש שאובחן עם ירידה בכשירות המוח, כלומר יכולת קוגניטיבית נמוכה יותר מכפי שהייתה קיימת בעבר. קשישים המאובחנים כתשושי נפש יפגינו יכולת זיכרון נמוכה, לעתים קושי להבין היכן בדיוק הם נמצאים.

תשישות נפשית באלצהיימר עשויה להתבטא בתסמינים שונים הכוללים חוסר יכולת לזהות פנים או אנשים קרובים ביותר, בחלק מהמקרים התשישות מלווה במצבי רוח, דיכאון, תוקפנות או אדישות לסביבה.

מדוע תשושי נפש הסובלים מאלצהיימר זקוקים לאשפוז במחלקה ייעודית?

היות ותשישות נפשית ואלצהיימר עשויים לסכן את החולה. אפילו אם גופו של הקשיש מתפקד באופן סביר וביכולתו לאכול, להתקלח, ואפילו להלך ללא מקל או הליכון – הרי שתסמינים המעידים על תפקוד קוגניטיבי לקוי לא יאפשר קיום חיים שגרתיים.

חשוב להדגיש שלא כל מי שאובחן כסובל מאלצהיימר זקוק תיכף ומיד לטיפול רפואי רציף. עשויים לעבור חודשים ואף שנים שבהם השגחה ברמה כזאת לא תהיה מחויבת המציאות. אך כאשר המצב הרגשי, הנפשי והקוגניטיבי מגיע לרמה שבה הקשיש מסוכן לעצמו או לסביבה – אין מנוס.

חשיבות הטיפול המקצועי

הצוות הרפואי במחלקת תשושי הנפש בקיא בגורמים ובגורמי הסיכון של חולי אלצהיימר הסובלים מכושר שיפוט לקוי. אנשי הצוות יודעים לזהות את סימני של התקפי הדיכאון, מצבי הרוח, והצורך בתרופות.

מתי ניתן לדעת שמחלת הדמנציה הגיע לדרגת חומרה הדורשת מעורבות הזמינה במחלקה לתשושי נפש בלבד? בדרך כלל, מבצעים הערכת תפקוד ובדיקות פסיכולוגיות או פסיכיאטריות, וניתן להיעזר בשאלונים או מבחני ביצוע והערכה הניתנים למטופל.

השגחה מתמדת וכוח אדם מיומן

כיצד פועלת מחלקת תשושי נפש על מנת להבטיח את שלומם, את בריאותם ואת רווחתם של הסובלים מאלצהיימר? ראשית, השוהים במחלקה נהנים מהשגחה מתמדת. במחלקה מתנהל סדר יום קבוע – יש זמנים המיועדים לארוחות, יש זמנים המיועדים לפעילות חברתית, ישנם זמנים המיועדים לתרגול גופני, לקבלת תרופות, ולביקורי רופא.

במחלקת תשושי נפש מועסקים אנשי מקצוע וכוח אדם מיומן. מטפלים סיעודיים, אחיות, רופאים, מרפאים בעיסוק. במחלקה מקבלים המאושפזים סיוע בכל דבר ועניין – מלבישים אותם, מאכילים אותם, משקים אותם, מסייעים להם להתקלח ולשמור על היגיינה וצלם אנוש.

יתרונות מחלקת תשושי נפש לאלצהיימר – בזכות ההשגחה המתמדת, אף תשוש נפש לא יאבד את דרכו, לא ימצא את עצמו במצבים מסוכנים, ולא יזיק לעצמו או לאחרים (מבלי דעת או באופן מכוון). יש לציין שמחלקות לתשושי נפש נמצאות בדרך כלל במוסדות סיעודיים או בבתי אבות. אלו מחלקות נפרדות, כשבמחלקה סיעודית רגילה נמצאים בעלי מוגבלויות פיזיות ולא כאלה על רקע ירידה שכלית קוגניטיבית.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715460

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר