דף הבית » לראשונה בישראל: בדיקה שמאבחנת את הסיכוי לחלות באלצהיימר

לראשונה בישראל: בדיקה שמאבחנת את הסיכוי לחלות באלצהיימר

מחלת אלצהיימר היא הגורם המרכזי לדמנציה (שיטיון) ולהידרדרות קוגניטיבית המובילה לאובדן כושר העבודה, תלות באחרים ובידוד חברתי. מדובר במחלה נרכשת ששכיחותה עולה עם העלייה בגילאים, בדגש על בני 60 ומעלה. למעשה בקרב בני פחות מ-60, המחלה נדירה יחסית, כשעשרה אחוז בלבד מהחולים מאובחנים בטרם הגיעו לעשור השביעי לחייהם.

 

במדינת ישראל חיים כיום למעלה מ-200,000 חולי אלצהיימר מאובחנים ולפי התחזיות העדכניות שיש בידינו כיום, נראה כי תוך שני עשורים בלבד, יחיו בישראל כחצי מיליון חולים.חדש בישראל: בדיקה שמאבחנת את הסיכוי לחלות באלצהיימר

כיצד מאבחנים אלצהיימר?

מחלת אלצהיימר באה לידי ביטוי בתהליך איטי, בלתי סדיר ומתמשך של הידרדרות ביכולת הזיכרון ואמנזיה, המתרחשת בזמן שהחולה בהכרה מלאה. לפיכך כאשר בודקים אדם הסובל מהידרדרות בזיכרון, יש ראשית לשלול אפשרות שהפגיעה בזיכרון נובעת כתוצאה מגורמים שונים שאינם קשורים למחלה. הכוונה היא למשל לשינויים אורגניים ברקמת המוח כמו גידול סרטני, מחלות זיהומיות שונות המשפיעות על מערכת העצבים כמו עגבת או שחפת, מחסור בקובלאמין, שימוש באלכוהול וסמים ועוד.

כדי לשלול את הגורמים הרבים שעשויים לפגוע בזיכרון, יש לבצע מגוון בדיקות כמו CT לשלילת שינוי אורגני במוח, בדיקות דם לשלילת הפרעות בתפקוד בלוטת התריס או אנמיה, בדיקת דופלר של עורקי הצוואר ואקו לב לשלילת תסחיפים למוח ועוד. בנוסף לשלילת מחלות אורגניות שונות, יש לבצע בדיקה שבה בוחנים את כושר הזיכרון של הנבדק, את היכולת שלו להתמצא במרחב, את כישורי הקריאה והכתיבה שלו ועוד.

כפי שניתן להבין, אין בדיקה אחת ויחידה המשמשת לאבחון המחלה שכן האבחון מתבצע על ידי שלילת מחלות אחרות. אי לכך, תהליך האבחון לרוב יימשך תקופה מסוימת וידרוש פגישות עם מספר רופאים שונים ומעבר של מספר בדיקות.

למידע נוסף  בנושא: אבחון, טיפול והתמודדות עם אלצהיימר

הכירו את הבדיקה החדשה

בקיץ 2019, פורסם לראשונה כי בדיקה שכבר נמצאת בשימוש במספר מדינות אירופאיות, הגיעה בשעה טובה לישראל. מדובר במיפוי מוח פשוט יחסית, המבוצע באופן שאינו פולשני. הבדיקה מסוגלת לזהות את החלבון הלא תקין הקשור בסיכון לחלות באלצהיימר ולפיכך מסוגלת לזהות את המחלה בשלבים מאוד מוקדמים שלה, מה שלא ניתן היה לעשות עד כה. מיפוי המוח מבוצע באמצעות מכשיר PET CT לאחר הזרקת חומר רדיואקטיבי שאינו רעיל או מסוכן.

למי מומלץ לערוך את הבדיקה המקדימה לאלצהיימר?

הבדיקה מומלצת עבור אנשים בריאים בעלי סיפור משפחתי של אלצהיימר, הנמצאים בסיכון גבוה יחסית לסבול מהמחלה בעצמם וכן לאנשים עם חשד לאלצהיימר. באופן עקרוני היא מומלצת עבור אנשים מעל גיל 45 אך הלכה למעשה ניתן לעבור אותה גם בגילאים מוקדמים יותר. הבדיקה יכולה למשל לסייע לצוות הרפואי המטפל באדם הסובל מתסמיני דמנציה, להבין האם הוא סובל מדמנציה על רקע אלצהיימר או על רקע גורם אחר ולהתאים את תכנית הטיפולים הרלוונטית ביותר עבורו.

כיצד תורם האבחון המוקדם לטיפול במחלת האלצהיימר?

חשוב להדגיש כי נכון להיום אלצהיימר היא מחלה סופנית. עם זאת, מהלך המחלה אינו ידוע וישנן תרופות שונות המסוגלות להאט את ההידרדרות הקוגניטיבית. השאיפה היא כמובן להתחיל את הטיפול בשלב כמה שיותר מוקדם. עד כה לא ניתן היה להתניע את התכנית הטיפולים בשלב מוקדם, בשל האבחון המאוחר יחסית של המחלה, המתבצע לרוב רק עם הופעת התסמינים. התקווה הגדולה היא שהבדיקה החדשה תשנה את המציאות הזו ותאפשר לאבחן את המחלה זמן רב לפני הופעת התסמינים.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715460

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר