דף הבית » ליווי רוחני לחולי אלצהיימר

ליווי רוחני לחולי אלצהיימר

מדע הרפואה שוקד במרץ על פיתוח תרופות לטיפול באלצהיימר. למרבה הצער, ההצלחה עד כה חלקית בלבד. ניתן להאט את המחלה אך לא לרפא. אך בהחלט יש לא מעט מה לעשות על מנת להקל ולסייע לחולים באלצהיימר ודמנציה. פתרון חשוב שהולך ונקלט גם בישראל מתייחס לרובד היותר סמוי והפחות גלוי, הקושי הרוחני. ליווי רוחני לחולי אלצהיימר, מה זה אומר ובמה זה יכול להועיל.

כיצד ניתן ליהנות משירותי ליווי רוחני לחולי אלצהיימר?ליווי רוחני לחולי אלצהיימר

מספרם של המלווים הרוחניים בארץ עדיין איננו גדול מאוד. זהו מקצוע שעושה את צעדיו הראשונים אך כבר קמו כמה מרכזי הכשרה מקצועיים. היוזמה להעניק ליווי רוחני מגיעה בדרך לא מטעמו של החולה עצמו כי אם מטעם אנשים הסובבים אותו. למשל משפחה קרובה, עובדת סוציאלית או רופא בבית אבות סיעודי. רק מעט רופאי משפחה מודעים לאפשרות הזאת, אך ככל הנראה בעתיד נראה הרבה יותר הפניות מרופאים ופסיכיאטריים.

האם מלווה רוחני  בעל רקע רפואי?

חשוב להדגיש כי מלווה רוחני לא נועד להחליף טיפול רפואי. הוא לא אמור לחזק את זיכרונו של החולה או להעניק לו מעין פיזיותרפיה קוגניטיבית. למרות שתוצאות כאלה בהחלט ניתנות לעיתים להשגה (במידה מסוימת) המטרה היא לחזק את רוחו של החולה. לקבל את החולה על הרגעים היותר טובים והפחות טובים. לקבל את החולה ולעזור לו לקבל את עצמו ואת המציאות של מחלתו.

מהי מטרת הליווי הרוחני לחולי אלצהיימר?

חשוב להדגיש כי לליווי רוחני אין מטרה יחידה, מדידה או מוגדרת. במידה רבה זהו ליווי שמתאים את עצמו למטופל, בצורה אינטואיטיבית. לפעמים יש צורך בכמה וכמה פגישות כדי ליצור את האמון הדרוש וכדי שהמלווה יוכל לגבש לעצמו דרך יעילה לתמוך בחולה. המטרה העיקרית היא כמובן עזרה והתמודדות עם מצב של דמנציה

כיצד ליווי רוחני מסייע לחולי אלצהיימר?

ניתן לפרט לפני הקורא כמה דרכים שבהן ליווי רוחני יכול מאוד לסייע. אך חשוב להבין שאין זו רשימה סגורה. יש עוד דרכים ועוד אפשרויות. מלווה רוחני יכול לנסות לגשת אל חולה אלצהיימר במילים. זה כמובן ייעשה כתלות ביכולתו של החולה לתקשר ולהבין. אם החולה מודע למה שקורה, ולו באופן חלקי, הוא בוודאי מאוד חרד, לפעמים נואש או מדוכא. לכן לא רק למילים הנבחרות יש מטרה להקל. גם לאינטונציה יש הרבה מאוד כוח. המלווה צריך לעשות שימוש בטונים רכים. השיחה תהיה שליווה, ואט אט תינטע בחולה תחושה של רוגע ושלווה.

 

באילו כלים משתמש המלווה הרוחני?

מלווה רוחני עשוי לעשות שימוש בכלים רוחניים במובהק אך גם בכלים אחרים. למשל, אפשר לראות הצלחה דרמטית בהקלה על מטופלים, על ידי שימוש בתמונות ויצירות אומנות מצולמות. גם השימוש בשירה וצליל יכולה להשיג תוצאה מדהימה. לפעמים אפשר אפילו לנגן יחדיו, מלווה ומטופל, בכלי נגינה רגילים או מאולתרים ואף לשאת יחדיו תפילה או מנטרה מרגיעה. במידה מסוימת, דרך פעולה שיכולה להרגיע פעוט או תינוק יכולה להשיג מטרה גם בקרב חולי דמנציה מתקדמת של תשישות נפשית.

ליווי רוחני יכול בהחלט לכלול מגע עדין. חיבוק, ליטוף של היד, מגע בלחי. חולי אלצהיימר, הגם שדומה כי מבטם אטום, מגיבים ברמה רגשית למגע ברגע הנכון. ואפילו אם התגובה איננה נראית לעין, מומחים מעריכים כי ההשפעה הנפשית מאוד חיובית. דיבור ושיחה, שירה וצליל, אפילו תפילה או פתגמים בעלי משמעות רוחנית, כל אלה מעניקים הרבה רוך ורוגע לאנשים שהולכים ומאבדים את עצמם. ליווי רוחני לחולי אלצהיימר, טוב שיינתן כבר בשלב אבחון מוקדם של המחלה. אך הוא בהחלט בעל משמעות גם כאשר התסמינים הולכים ומתגברים. כך ניתן להעניק שלווה מתוך הקושי, רוגע גם מתוך כאב. אמון עצמי ואמון בסביבה ובאחר.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715460

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר