דף הבית » זכויות בני משפחה המטפלים בקרוב עם אלצהיימר

זכויות בני משפחה המטפלים בקרוב עם אלצהיימר

זכויות בני משפחה המטפלים בקרוב עם אלצהיימרמחלת אלצהיימר, המאופיינת בירידה מתמשכת ביכולת להפעיל את המוח, ללמוד דברים חדשים, לזכור זיכרונות מן העבר הקרוב או הרחוק, איננה יודעת רחם.

המחלה הזו עשויה להשאיר את החולים נתונים לחסדי זולתם ובלתי כשירים לבצע גם מטלות פשוטות הנוגעות לחיי היום יום.

אך לא רק החולים הם המתמודדים עם מצב קשה, לעיתים כמעט קשה מנשוא. גם בני משפחה המטפלים בהם מתמודדים עם קשיים ניכרים ויש בהם אפילו כאלה המשלמים על כך מחיר כלכלי ובריאותי.

ילדים המטפלים בהורה החולה באלצהיימר או בן (או בת) זוג של חולה עשויים להיות במצב קשה אפילו יותר מזה של החולה. אם חולה אלצהיימר קשה כבר לא ממש מודע למה שקורה סביבו, הרי שבן המשפחה המטפל בו מודע היטב לקושי, מודע היטב לחרדה, מודע היטב לכך שלא אפשרי שיפור ניכר ושצפויה התדרדרות נוספת. ההכרה בכך שבני משפחה של חולה זכאים לזכויות שונות יכולה להיות לא פחות מאשר קרש הצלה לאדם הטובע בים.

אתם לא לבד

גיליתם שבן או בת הזוג חולים באלצהיימר? הבעל שתמיד היה חזק ותומך הפך לצל של עצמו? האישה שתמיד דאגה וטיפלה מתקשה לזהות אתכם או את הילדים? ההורים שגידלו אתכם ועשו מאמצים לפרנס ולחנך מאבדים את זהותם באופן עקבי לאותה מחלה נוראה? את אתם בני משפחה המטופלים בקרובים שאובחנו כחולי אלצהיימר זכרו – אתם לא לבד! לא מדובר אך ורק בסיסמא ואין זה ביטוי מרוקן מתוכן.

כיום פועלות בארץ כמה עמותות המעניקות לקרובי החולים סיוע מובנה שכולל פגישות עם מומחים, קבוצות תמיכה, מענה טלפוני או פנים אל פנים. אותם מומחים יכולים לעזור לא רק בעידוד קרוב המשפחה ומתן מענה לקשיים נפשיים. אותם מומחים יכולים לסייע בהנגשת מגוון רחב של פתרונות ומתן מידע לגבי זכויות המגיעות לחולי אלצהיימר.

במקום לחפש בנרות אחר פתרונות שיכולים להאט את מהלך המחלה ובמקום לחפש אחר מוסדות סיעודיים שיכולים לסייע – אפשר במקום אחד לקבל מידע על כל אלה וגם הרבה יותר. קבוצת תמיכה יכולה לעזור במידה רבה וגם ההרגשה שיש עם מי לדבר ובמי להיעזר חשובה מאוד.

עמותות סיוע (כגון יד לתומך או caregivers ששאבה השראה מארגוני תמיכה בחו"ל) מעניקות סיוע ללא תשלום לבני משפחה של חולים קשים, נכים, וחולי אלצהיימר. השירות ניתן ללא תשלום או בסבסוד משמעותי, הוא ניתן ברבדים מגוונים. סיוע סוציאלי, נפשי, מידע אודות זכויות, אמצעי טיפול חדשים, טיפול בשחיקה וחרדה.

מחקרים מראים שקרובים של חולים קשים מצויים בסיכון למצבי מחלה (מחלות לב, שבץ), באופן מוגבר לעומת אנשים שאינם מטופלים בקרובים הזקוקים לטיפול צמוד. עזרה בהחלט יכולה להפחית מהלחץ והסיכון למחלה וסטרס.

זכויות מול המעסיק

אם אתם מטפלים בקרוב החולה באלצהיימר, יתכן שתבקשו לנצל מעת לעת ימי חופשה מהעבודה כדי לטפל בקרוב שלכם. חשוב לדעת שלא חייבים לשם כך להשתמש בימי החופשה הרגילים.

למשל, אישה שבעלה אובחן כחולה אלצהיימר, יכולה להשתמש בימי מחלה כאשר היא לוקחת אותו לבדיקות שונות או לטיפול מסוג כזה או מסוג אחר. במידה ומגיע מצב שבו עוזבים את העבודה בכדי שניתן יהיה לסעוד את החולה, ניתן לעיתים לקבל פיצויי פיטורין ואף דמי אבטלה.

ביטוח לאומי ועובדים זרים

במידה ולא די בחופשה בת כמה ימים מהעבודה לצורך טיפול בקרוב המשפחה, במידה ובן הזוג או הילדים כורעים תחת עומס הטיפול, בהחלט ניתן להגיש בקשה להיתר העסקת עובד זר. זאת ועוד, במידה ועומדים בקריטריונים של ביטוח לאומי, ניתן אף לקבל סיוע כספי לצורך כך.

 

אולי יעניין אותך גם:

עזרה בתביעת ביטוח לאומי מחברת ביטוח: כך תסייעו לחולי אלצהיימר לממש את זכותם

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715460

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר