דף הבית » שינוי הבית והתאמה לחולה אלצהיימר

שינוי הבית והתאמה לחולה אלצהיימר

שינוי הבית והתאמה לחולה אלצהיימר חולי אלצהיימר יכולים לחיות במשך שנים ארוכות עם המחלה וההמלצה הגורפת היום היא להשאיר את החולים בסביבתם הטבעיות, כלומר, בביתם, תוך קבלת סיוע בדרכים שונות. השלב הראשון, כאמור, בהתמודדות עם המחלה היא להכין את הסביבה הביתית בצורה האופטימלית ביותר, על מנת לאפשר מהלך חיים תקין וסביבה בטוחה לחולה. כיצד עושים זאת? איך ניתן להתאים את הבית לחולה ולהיפך?

שמירה על שגרת חיים

שגרת חיים מסודרת היא חלק חשוב מאוד בטיפול בחולה אלצהיימר. לשם כך, חשוב מאוד לסייע ולארגן את אורח החיים באופן שמבטיח קביעות. פעילויות יום יומיות פשוטות, כמו קימה בבוקר, החלפת בגדים, צחצוח שיניים ורחצה, ארוחות קבועות, יציאה לטיולים – אלו הם חלקים חשובים ביותר.

על מנת לאפשר את שגרת החיים, ניתן ליצור לוח יום קבוע, התלוי במקום בולט, ולפעול על פיו. יש לחזור ולהסביר על סדרת הפעולות בכל פעם שמבצעים אותם, כמו "עכשיו נוכל ארוחת בוקר", "עכשיו נשטוף ידיים". בשעות הבוקר יש לאפשר לחדירה של אור טבעי אל הבית, ובשעות הלילה לשמור על החושך.

יצירה של סביבה בטוחה

חולי אלצהיימר נוטים לאבד דברים, או להעלים דברים, מתוך כך, חשוב מאוד לשמור על המוצרים ההכרחיים במקום בו ניתן להבחין בהם. את הבגדים של הבוקר, מוטב להניח במקום קבוע ליד המיטה. את מברשת השיניים יש להשאיר במקום בולט. מומלץ מאוד להוציא מהבית כל חפץ שעשוי להיות מסוכן לשימוש.

חפצי נוי מזכוכית או מחומרים חדים מומלץ להוציא, ומוטב גם להוציא את השטיחים מהבית העשויים לגרום לנפילה. חשוב מאוד לנעול את דלת הבית ולהוציא את המפתח מחור המנעול, על מנת שהחולה לא יצא לבדו. בכל האמור למוצרי ניקוי ומוצרים מסוכנים אחרים, יש לנעול אותם בארון מאובטח ולהרחיק מהישג ידו של החולה, העשוי ברגע של בלבול לעשות בהם שימוש מוטעה. מומלץ גם לאבטח את חדר הרחצה במוטות עזרה לצורך ישיבה בשירותים ועמידה במקלחת.

השגחה צמודה

מומלץ מאוד שלא להשאיר את חולה האלצהיימר לבדו, אנחנו לעולם לא נוכל לדעת מה הוא עושה או מה הוא עלול לעשות, ולכן, חשוב ליצור מערך תמיכה משפחתי, או עזרה בטיפול חיצוני, על מנת להשגיח על החולה. אין הדבר אומר כי החולה חייב שיסתכלו עליו בארבע עיניים, אך חשוב שיהיה עוד מישהו בבית.

העשרת הזמן הפנוי

מחלת האלצהיימר תוקפת בשלבים, ובשנים הראשונות חולי האלצהיימר עדיין מסוגלים ליהנות ולחוות מפעילויות חברה שונות, כמו גם מפעילות כמו קריאה, צפייה בטלוויזיה והאזנה למוסיקה. חשוב מאוד לעודד את החולה לעסוק בפעילויות מסוג אלו ולהעשיר את ימיו. מצב הרוח יעלה באופן תדיר, ובכך ימנע, או לפחות ידחה את הופעתם של מצבי הרוח והדכאונות, האופייניים למחלה. יציאה לטיולים יומיומיים, וגם עיסוק בפעילות ספורטיבית מתונה הם חלק חשוב.

ייעוץ בהתאמת סביבת המגורים

עמותות ומרכזים שונים המתמתחים בטיפול בחולי אלצהיימר יוכלו לסייע לכם רבות בהתאמת הסביבה הביתית אל החולה ויצירה של מערך תמיכה ושיגרת חיים בטוחה.  ניתן להתייעץ גם עם הרופא המטפל וגם עם גורמים חיצוניים על מנת ליצור את המקום הבטוח ביותר בעבור החולה, הן מבחינה פיזית והן מבחינה נפשית. ובכל מקרה, מוטב שלא לבצע שינויים קיצוניים בסביבה הביתית, זהו לא זמן לשיפוצים או לשינוי המרחב הקיים – על מנת לאפשר את מרבית הביטחון בעבור המטופל.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715460

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר