דף הבית » מחקרים המצביעים על הקשר בין הגן לאלצהיימר ולבין נגיף קורונה

מחקרים המצביעים על הקשר בין הגן לאלצהיימר ולבין נגיף קורונה

מאת: מערכת האתר  9/6/2020

אלצהיימר היא אחת המחלות היותר מורכבות שאפשר לחשוב עליהן. מחלה זו של מערכת העצבים, הנפוצה בעיקר בקרב קשישים,מחקרים המצביעים על הקשר בין הגן לאלצהיימר ולבין נגיף קורונה גורמת לניוון איטי אך בלתי נמנע של תאי העצב במוח, עד למוות שלהם. האדם החולה באלצהיימר חווה ירידה קוגניטיבית, לרבות פגיעה בזיכרון, ביכולת החשיבה, בכושר ההתמצאות ועוד. אבל האם אנשים החולים או עלולים לחלות באלצהיימר הם רגישים יותר לנגיף הקורונה? מחקר בריטי חשוב מהעת האחרונה מראה שהתשובה לכך בהחלט יכולה להיות חיובית.

מה הם ממצאי המחקר העיקריים?

במסגרת המחקר המדובר, חוקרים מבריטניה ומארצות הברית סקרו מאגר רחב היקף של מידע ביו רפואי. החוקרים ראו כי אנשים אשר נושאים בגופם את הגן APOE, אשר עלול להצביע על סיכוי גבוה יותר לחלות באלצהיימר, הם רגישים יותר לנגיף הקורונה. המשמעות היא שאותם אנשים נמצאים בקבוצת סיכון מוגבר לחוות תסמינים חמורים בעת ההידבקות שלהם בנגיף הקורונה, וכמובן שגם נמצאים בקבוצת סיכון למוות בעקבות המחלה. ממצאים אלו מצטרפים לרבים אחרים ברחבי העולם שמראים את הקשר ההדוק הקיים בין מחלות רקע שונות, דוגמת מחלות לב, יתר לחץ דם או סוכרת, לבין נגיף הקורונה.

שימו לב שהמחקר אינו מתייחס אך ורק לחולי אלצהיימר, אשר ידוע כבר שהם נמצאים בסיכון מוגבר עקב המחלה וגילם: מחלת הקורונה פוגעת הרי בצורה קשה בעיקר באוכלוסייה המבוגרת, כפי שיעידו נתוני התמותה והאשפוזים מישראל ומהעולם. אחת הנקודות החשובות מהמחקר היא שגם צעירים יותר אשר הגן המנבא אלצהיימר נמצא בגופם הם באותו סיכון מוגבר לחוות קורונה בצורה קשה גם כאשר המחלה טרם התפרצה אצלם.

לאור ממצאי המחקר, מה על חולי אלצהיימר לעשות?

יש לציין שעדיין אי אפשר להגיע למסקנות רחבות היקף ומרחיקות לכת בעקבות המחקר, מרתקים ככל שיהיו הממצאים שלו. המחקר התמקד באוכלוסייה מוגדרת באזור גיאוגרפי נתון, ונעשה באמצעות סקירת נתונים קיימים. לא ברור עד כמה הנתונים האלו שוללים משתנים מתערבים אחרים שעשויים להיכנס לתוך התמונה ולהשפיע על התוצאות.

יש צורך במחקרים נוספים, רחבי היקף, על מנת לשפוך אור על סוגיות אחרות הקשורות לקשר הנמצא כאן. כמו שלל היבטים אחרים של נגיף הקורונה, שנראה שהאדם עדיין לא הבין מהן ההשלכות שלו, על מי הוא משפיע במיוחד ובעיקר מה אפשר לעשות על מנת לשפר את ההתגוננות שלו.

אין ספק, עם זאת, שהמחקר מצביע על חשיבות הבידוד של האוכלוסייה המבוגרת עליה כבר למדנו בנסיבות שונות. רוב חולי האלצהיימר הם כאמור בגיל מבוגר, ומתגוררים עקב מצבם הקוגניטיבי והתפקודי הירוד במוסדות המתאימים להם: בעיקר בתי חולים ובתי אבות סיעודיים. אם לוקחים בחשבון את הסיכון המוגבר הקיים עבורם לחוות את המחלה בצורה קשה, הן עקב גילם והן עקב מחלות הרקע אשר ביניהן נמצאת גם האלצהיימר, חשוב להקפיד על בידוד יעיל ונכון של האוכלוסייה המבוגרת. זה לא ממש פשוט, כפי שרואים במקרים רבים של התפרצויות בבתי אבות ובמוסדות אחרים לגיל הזהב בישראל ובעולם. מוסדות אלו הם מיסודם בעלי תחלופה גבוהה של אנשים, כשהמערכת החיסונית הפגומה של קשישים רבים "מקלה" על התפרצות המחלה.

התקווה היא שהמחקר הנוכחי יספק פיסת מידע נוספת שתשמש את האדם להבין יותר מול מה הוא מתמודד ומה אפשר לעשות כדי שידה של האנושות תהיה על העליונה, כמה שאפשר, במלחמת הקיום שלה מול הנגיף הקטלני.

לקריאה נוספת:

COVID-19, Alzheimer's and Dementia: What You Need to Know
Coronavirus and Alzheimer's Disease – Bright Focus

 

אולי יעניין אותך גם:

אלצהיימר ודיכאון: האם שתי המחלות יכולות להתרחש בשילוב?

מתי יש צורך בהערכה גריאטרית לאבחון אלצהיימר?

 

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715460

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר